Inhoudsopgave

Met de Data Detox Game, een online spel, leren kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar op een laagdrempelige en leerzame manier over digitale privacy. Het spel wordt tijdens de Week van de Mediawijsheid in de klas gespeeld in de MediaMasters, een serious game over de kansen en gevaren van digitale media. De Data Detox game is daar een onderdeel van. De Data Detox Game werd ontwikkeld door samenwerkingspartner Fers, samen met dbieb Leeuwarden, welzijnsorganisatie KeaRN en 8D Games. Iedereen kan het spel spelen. 

  • Screenshot uit de Data Detox Game.

Achtergrond van de Data Detox Game

Met de Data Detox Kit volg je een 8-daagse kuur, waarbij je elke dag een onderdeel van je digitale persoonlijkheid behandelt. Het doel is niet dat je je je smartphone of social media minder gaat gebruiken, maar wel bewuster. De Data Detox Kit is oorspronkelijk ontwikkeld door Tactical Technology uit Berlijn. 

Het project was een succes. Daarom kreeg het een vervolg, speciaal voor kinderen: Data Detox Kids. In dit spel wordt digitale privacy voor kinderen van 10 tot 14 jaar bespreekbaar gemaakt.

Wat is de rol van de KB? 

Met het programma Digitale Geletterdheid Jeugd zorgen de KB en partners er samen voor dat kinderen en jongeren digitaal vaardiger en mediawijzer worden. De KB is kernpartner van Netwerk Mediawijsheid. We dragen jaarlijks bij aan de Week van de Mediawijsheid. Tijdens deze week organiseert Netwerk Mediawijsheid de MediaMasters. De Data Detox Game wordt vanuit het programma Digitale Geletterdheid Jeugd aangeboden aan de MediaMasters. In 2019 kreeg het project een innovatiesubsidie van de KB.

De Data Detox Game in cijfers

Tijdens de MediaMasters in 2021 werd deze game door 3170 scholen 246.880 keer gespeeld.

Contactpersoon

Andrea Berkelder
Coördinator Digitale Geletterdheid Jeugd